Dags för nya äventyr?


Flyttanmälan


Ska du flytta?

Det är mycket att komma ihåg i samband med en flytt! Det här är vad du behöver tänka på när det gäller ditt elabonnemang:

Anmäl i tid

Tänk på att anmäla din flytt i god tid till oss, senast 14 dagar innan flyttlasset går från din gamla adress och in på din nya. Som utflyttande kund är det extra viktigt att anmäla i tid, då det är du som står på elnätsavtalet som har betalningsskyldighet fram till dess att abonnemanget är uppsagt. Därmed kan du komma att behöva betala för den inflyttande kundens elanvändning om ingen uppsägning görs. Tänk på att flyttdatumet är dagen då du lämnar ifrån dig eller tar emot dina nycklar (vilket inte alltid är samma dag som när själva flyttlasset går).

Information som vi behöver

Ha gärna ditt hyres- eller köpeavtal till hands när du anmäler din flytt till oss. Där hittar du enkelt de uppgifter som vi behöver för att kunna registrera din flytt, som namn på tidigare hyresgäst eller ägare. Har du även tillgång till lägenhetsnummer blir det ännu enklare för oss att registrera dig på rätt anläggning.

Teckna ett elhandelsavtal

Förutom ett elnätsabonnemang behöver du även teckna ett elavtal med valfri elleverantör i samband med din inflyttning. Sedan april 2016 kan du köpa din el direkt ifrån oss om du vill och få allt som rör din el på en och samma faktura. Väljer du inget elhandelsbolag kommer du automatiskt att få ett anvisningsavtal hos Kristinehamns Energi AB när du är elnätskund hos Kristinehamns Elnät AB. Anvisningsavtalet är oftast betydligt dyrare än om du aktivt väljer att teckna ett elavtal. I Sverige finns ca 130 företag som erbjuder elavtal. Du kan själv jämföra de olika elavtalen på t ex www.elskling.se eller www.elpriskollen.se.

Vill du ha mer information om våra elavtal? Klicka här eller kontakta vår kundtjänst så berättar vi mer om vad vi kan erbjuda.

 

Efter inflyttning

Efter att du har flyttat in på din nya adress och du får din första elnätsfaktura kommer en inflyttningsavgift på 300kr, inkl. moms, att vara inkluderad. Det är en administrativ avgift för det arbete som görs i samband med din flytt, såsom avläsningar, ur- och inkoppling mm. Avgiften är prövad av Energimarknadsinspektionen och debiteras alla abonnenter i vårt elnätområde vid inflyttning på en ny anläggning.

Hur gör du för att anmäla din flytt?

Det finns tre sätt att anmäla din flytt till oss!

1. Mina sidor

Är du befintlig elnätskund kan du anmäla din flytt genom att logga in på Mina sidor. (För att logga in behöver du ditt kundnummer och lösenord. Har du ingen inloggning registrerar du ditt kundnummer under ”Glömt lösenord” så skickas ett lösenord till den e-postadress som finns registrerad på ditt kundnummer i vårt system. Får du inget lösenord är orsaken med största sannolikhet att det inte finns någon/att det är fel mailadress registrerad hos oss, kontakta då kundtjänst så hjälper vi dig).

2. Blankett för Flyttanmälan

Klicka här och ladda ner och fyll i blanketten för flyttanmälan och skicka sedan in den till oss. Vill du hellre att vi skickar en blankett till dig kontaktar du vår kundtjänst på 0550 – 881 50 så hjälper de dig.

3. Via vår kundtjänst

Självklart kan vi även hjälpa dig direkt genom att du kontaktar vår kundtjänst på telefon 0550 – 881 50. Du är även varmt välkommen att besöka oss på Varnumsleden 1 i Kristinehamn.

Våra öppettider är vardagar mellan kl. 08:00 – 15:30

Varmt lycka till med ditt nya boende!


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Självklart är du även välkommen att besöka oss om du har vägarna förbi.

Varnumsleden 1, 681 93 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 15:30