Din rätt till avbrottsersättning


Har du drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varat i 12 timmar eller längre har du rätt till avbrottsersättning.

Observera att om elen kommer tillbaka under kortare tid än två timmar under avbrottstiden räknas det som ett sammanhängande avbrott. Är tiden mellan avbrotten längre än två timmar räknas de som separata avbrott.

För vem gäller ersättningen?

Rätten till avbrottsersättning gäller endast om du enligt ellagen är elanvändare (det vill säga tar ut el till din användning) samt är ansluten till Kristinehamns Elnät AB.

Undantag

  • Om du har haft ström mer än två timmar innan ett nytt avbrott inträffar räknas den nya störningen som ett nytt avbrott. Om du som kund själv orsakat felet pga försummelse.
  • Om du var strömlös då avbrottet inträffade.
  • Om avbrottet orsakats av fel i överliggande nät, dvs i stamnätet som ägs och drivs av statliga Svenska Kraftnät.
  • Om väderleken är av sådan art att det bedömts som stor fara för vår felavhjälpande personal.
  • Om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet.
  • Om du som kund har förfallna fodringar kan dessa kvittas mot ersättningen. Därmed reduceras det utbetalda beloppet.

Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. Antingen om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsföretaget eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta elnätsföretagets arbetstagare för betydande risker. Det är nätföretaget som beslutar om sådan jämkning ska ske.

Ersättningens storlek

Du kan maximalt få tre års nätavgifter i ersättning per avbrott. Det gör att ersättningen kan bli lägre än minimibeloppet som nämns nedan.

  • 12-24 timmar: 12.5 % av den beräknade årliga avgiften. Lägst 900 kr.
  • 24-48 timmar: 37.5 % av den beräknade årliga avgiften. Lägst 1 800 kr.
  • 48-72 timmar: 62.5 % av den beräknade årliga avgiften. Lägst 2 700 kr.
  • För varje därefter påbörjad 24-timmarsperiod: Ytterligare 25 % av den beräknade årliga nätavgiften.

Kan du vara berättigad skadestånd?

Du kan vara berättigad till skadestånd oberoende av strömavbrottets längd. För att kunna få skadestånd måste dock elnätsföretaget ha agerat försumligt eller vårdslöst och på så sätt orsakat skada. I första hand ska du kontakta ditt försäkringsbolag eftersom många skador ersätts i din hemförsäkring.

Kontakta gärna vår kundtjänst på 0550 – 881 50 om du har frågor kring avbrottsersättning, skadestånd eller strömavbrott i din anläggning.

För fullständiga villkor, läs våra allmänna avtalsvillkor.

Tänk på att om du inte fått ersättning måste du göra anspråk på det inom två år från det att avbrottet upphörde, annars går rätten till ersättning förlorad!


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Självklart är du även välkommen att besöka oss om du har vägarna förbi.

Varnumsleden 1, 681 93 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 15:30