Bra att veta om ditt elavtal


På den här sidan har vi listat bra-att-veta-saker som berör dig som är eller tänker bli elhandelskund hos oss.

 

Våra avtalsvillkor!

Prissättning spotpris och medelspotpris!

I ett rörligt spotpris eller ett rörligt medelspotpris ingår ett antal priskomponenter förutom det rena spotpriset. Priskomponenternas storlek ändras från månad till månad.

Avtalsvillkor för elavtal

Vill du läsa de fullständiga Avtalsvillkoren så hittar du dem här!

Att byta leverantör!

Tips och trix vid leverantörsbyte

Här berättar vi mer om vad du behöver tänka på i samband med ett byte av elleverantör.

Att jämföra elpriser!

Jämför inte äpplen med päron!

Om vi inte är överens!

I första hand vill vi gärna försöka att nå en överenskommelse där både du och vi är nöjda men ibland hamnar vi i extra kniviga lägen som gör att vi behöver få hjälp utifrån. Här har vi listat vart du kan vända dig om du inte är nöjd med svaren från oss.

Konsumenträtt och klagomålshantering!

Här hittar du mer information om vart du kan vända dig när vi har nått vägs ände.

Stödtjänster och flexibilitetsmarknaden

Elnätet genomgår just nu en omvälvande period när ny teknik ska integreras i ett äldre system samtidigt som elanvändningen spås öka markant under de kommande 20 åren. Som elanvändare har man historiskt kunnat vara ganska passiv med att bara använda el men inte bidra till energiförsörjningen. Nu börjar vi som elanvändare i ökande utsträckning producera egen el, ladda bilar och lagra ström i batterier för att kunna kapa effekttoppar för att på så sätt minska sina kostnader. Dessa förändringar kräver stort engagemang av både elnätsföretag, elhandelsföretag och nya aktörer som energitjänsteföretag, som måste arbeta proaktivt med att utveckla tjänster som gör att elnäten kan utnyttjas så effektivt som möjligt. För att kunna möta framtidens krav på energileverans behöver Sveriges elnät byggas ut men man måste också utnyttja de nya möjligheter som ges i form av efterfrågeflexibilitet, energieffektivisering och energilagring.

Flexibilitetstjänster innebär t ex att en aktör medvetet kan minska sitt effektuttag tillfälligt när elnätet har hög belastning och få en ekonomisk ersättning för att göra det. Det kan också innebära att man säljer sin kapacitet i form av ett hemmabatteri på en stödtjänstmarknad och får betalt för att upplåta batteriet till detta. Vill du läsa mer om flexibilitetstjänster och stödtjänstmarknaden så kan du göra det på Energimarknadsinspektionens webbplats >>


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30