Fråga först, gräv sedan!
Ska du gräva, spränga, fälla träd eller på annat sätt förändra marken där vi kan ha elledningar?
Tänk då på att i god tid anmäla det till oss innan du utför några åtgärder.
Du beställer kabelutsättningen via den kostnadsfria webbtjänsten Ledningskollen.se.
När du lagt din beställning kontaktar vi dig inom 5 arbetsdagar och bokar en tid för kabelutsättning. I vissa fall räcker det med en kartbild eller ett samtal med oss om kablarna ligger långt ifrån där arbetet ska göras. En kabelutsättning är alltid kostnadsfri första gången vi gör den. Om markeringen på marken har försvunnit så att vi behöver komma ut på nytt, debiteras den nya utsättningen löpande per timme.
Kabeln märks ut med gul färg och du ska hålla en marginal på en meter på vardera sidan för att undvika att träffa kabeln.
Du är även välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0550-881 50 så guidar vi dig vidare.
Vi märker ut de kablar som vi äger, d.v.s. kablar före våra kunders anslutningspunkt.
Om du ska fälla träd kan vi vara behjälpliga med att bevaka fällningen. Detta utför vi kostnadsfritt.
Om olyckan redan varit framme!
Om personskada uppstått – ring 112!
En skadad elkabel ska ALLTID betraktas som spänningsförande, med andra ord livsfarlig! Rör den inte! Gå ej nära! Även fiberoptiska telekablar kan orsaka personskada.
Vid konstaterad eller misstänkt skada på våra elledningar – ring oss på 0550-881 50! Glöm inte att även skyndsamt kontakta alla andra tänkbara ledningsägare!
Stanna kvar och bevaka!
Ersättningsskyldighet!
Om du av en olyckshändelse råkar gräva av eller skada vår kabel utan att ha begärt utsättning blir du ersättningsskyldig för skadan. Detsamma gäller om du gräver för nära vår markering. Minst en meter på vardera sida om strecket måste lämnas i marginal för att vara säker på att inte träffa kabeln.