12. Information, vägledning och tvistlösning
12.1 Elnätsföretaget ska lämna tydlig information på sin webbplats om
1. konsumentens rättigheter,
2. hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål,
3. vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, samt
4. oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.
Elnätsföretaget ska på eller i samband med fakturan hänvisa till att information enligt första stycket finns på elnätsföretagets webbplats och att den på begäran tillhandahålls på annat sätt.
12.2 För information och vägledning kan konsumenten vända sig till Konsumenternas energimarknadsbyrå, Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket eller till konsumentvägledare.
12.3 Dessa allmänna avtalsvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt. Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor ska i första hand avgöras genom dialog mellan parterna. Om sådan dialog inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Tvisten kan även prövas av allmän domstol eller annan, enligt författning, behörig instans.
12.4 Om prövning av tvist sker i någon av de i punkten 12.3 nämnda instanserna får indrivning av den skuld som tvisten gäller inte ske förrän tvisten är slutligt avgjord.
12.5 Den part som har en fordran mot den andra parten har rätt till ränta enligt räntelagen.
12.6 Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet enligt ellagen och utövar bl.a tillsyn över elnätsföretagens nättariffer för överföring av el, att överföring av el är av god kvalitet samt efterlevnad av konsumentskyddsbestämmelser i ellagen. Vidare kan villkor och pris för anslutning prövas av Energimarknadsinspektionen.