Ersättning för skada och avbrottsersättning


4. Ersättning för skada och avbrottsersättning

4.1         Elnätsföretaget ska informera konsumenten om leveranssäkerheten i elnätet och om rätten till avbrottsersättning och skadestånd enlig ellagen. Om konsumenten gör anspråk på ersättning bör konsumenten i första hand kontakta elnätsföretaget. Se även punkten 4.9 för konsumentens möjlighet att väcka talan i domstol.

Ersättning för skada enligt ellagen

4.2        Om överföringen avbrutits på grund av konsumentens avtalsbrott men elnätsföretaget inte haft rättslig grund att avbryta överföringen har konsumenten rätt till ersättning för skada som har orsakats av elnätsföretaget.                      

4.3        Om elnätsföretaget inte har underrättat konsumenten enligt punkten 3.4 har denne rätt till ersättning för skada som har orsakats av elnätsföretaget.

4.4        En konsument har rätt till ersättning för skada som har orsakats av elnätsföretaget, om överföringen av el avbryts utan att det beror på konsumentens avtalsbrott och utan att det finns rätt att avbryta överföringen enligt punkten 3.3.

Detta gäller dock inte om elnätsföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför dess kontroll som elnätsföretaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder elnätsföretaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

4.5        Beror avbrottet på någon som elnätsföretaget har anlitat för att utföra underhåll, reparation eller liknande arbete, är elnätsföretaget fritt från skadeståndsskyldighet endast om också den som har anlitats skulle vara fri enligt punkten 4.4.

4.6        Rätten till ersättning enligt punkterna 4.2– 4.5 omfattar utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.

4.7        Konsumenten ska underrätta elnätsföretaget om anspråk på ersättning enligt punkterna 4.2– 4.6 inom två år från det skadan inträffade.

Om konsumenten inte gör det, går rätten till ersättning för den uppkomna skadan förlorad.

Ersättning för skada enligt elsäkerhetslagen och skadeståndslagen

4.8        Bestämmelser om ansvar för skada som orsakas av el finns i elsäkerhetslagen (2016:732). Det finns även bestämmelser i skadeståndslagen (1972:207) som reglerar ansvar vid skada orsakad genom uppsåt eller vårdslöshet.

Vid bestämmande av ersättning för skada tillämpas 5 kap. skadeståndslagen med undantag av vad som gäller enligt punkten 4.13 i dessa villkor.

Vid bestämmande av ersättning för sakskada enligt reglerna om säkerhetsbrist i el (produktansvar) ska enligt elsäkerhetslagen ett belopp om 3 500 kr avräknas.   

4.9        En konsument som vill väcka talan i domstol om anspråk på ersättning enligt reglerna om produktansvar i elsäkerhetslagen ska väcka talan inom tre år från det konsumenten fått kännedom om att fordringen kunde göras gällande. Talan om ersättning måste dock väckas inom tio år från det att den som påstås vara skadeståndsskyldig tillhandahöll elen.

En konsument som vill väcka talan i domstol, i fråga om ersättning enligt andra regler om ansvar i elsäkerhetslagen, ska väcka talan om sådan ersättning inom två år från det att skadan inträffade.

Om konsumenten inte väcker talan i domstol i rätt tid enligt denna punkt har konsumenten inte rätt till ersättning för den uppkomna skadan enligt elsäkerhetslagen.

Övriga bestämmelser om ersättning för skada

4.10      Om en konsument påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar elnätsföretaget för att frågan, efter samråd med det anmälande elhandelsföretaget, utreds. Elnätsföretaget ska även lämna besked till konsumenten om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till konsumenten inom fjorton dagar från det att konsumenten tagit kontakt med elnätsföretaget.

4.11        Om påbörjande av elleverans eller byte av elhandelsföretag inte genomförts i enlighet med författning och detta beror på elnätsföretaget har konsumenten rätt till ersättning för den skada som därvid uppstår.

Om konsumenten gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 200 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska konsumenten ändå erhålla ersättning med 200 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste konsumenten styrka skadan och dess storlek.

4.12       Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar den skadelidande parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.

4.13       Rätten till ersättning för skada omfattar inte skada hänförlig till näringsverksamhet.            

4.14       I preskriptionslagen (1981:130) finns allmänna bestämmelser om preskription av rätt till ersättning.

Avbrottsersättning

4.15       Om uttagspunkten är elektriskt frånkopplad i en eller flera faser från spänningssatt koncessionerat nät under en sammanhängande period om minst tolv timmar har konsumenten rätt till avbrottsersättning om inte någon av följande situationer föreligger:

1. Avbrottet beror på konsumentens försummelse.
2. Överföringen har avbrutits med stöd av punkten 3.3.
3. Elnätsföretaget kan visa att avbrottet berott på ett hinder utanför berört elnätsföretags kontroll, som detta inte skäligen kunde förväntats ha räknat med och vars följder detta inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
4. Avbrottet är hänförligt till ett fel i ett ledningsnät vars ledningar har en spänning om 220 kilovolt eller mer.

4.16       Elnätsföretaget till vars nät konsumentens anläggning är ansluten ska betala avbrottsersättning till konsumenten enligt punkterna 4.17 – 4.21.

Rätten till avbrottsersättning omfattar inte inmatning av el.                       

4.17       När avbrottsersättning beräknas ska en period med avbruten överföring av el (avbrottsperiod) anses avslutad vid den tidpunkt då avbrottet upphört, om överföringen därefter har fungerat oavbrutet under de närmast följande två timmarna.

Avbrottsersättningen ska för en avbrottsperiod om minst tolv timmar och högst tjugofyra timmar betalas med 12,5 procent av konsumentens beräknade årliga nätkostnad, dock lägst 2 procent av prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) avrundat till närmast högre hundratal kronor.

Om avbrottsperioden är längre än tjugofyra timmar ska för varje därefter påbörjad tjugofyratimmarsperiod ytterligare ersättning betalas med 25 procent av konsumentens beräknade årliga nätkostnad, dock ytterligare lägst 2 procent av prisbasbeloppet avrundat till närmast högre hundratal kronor.

Avbrottsersättningen ska för en avbrottsperiod uppgå till högst 300 procent av konsumentens beräknade årliga nätkostnad.

4.18       Avbrottsersättning får jämkas efter vad som är skäligt
– om avbrottsersättningen är oskäligt betungande med hänsyn till de ekonomiska förhållandena hos elnätsföretaget eller hos ägare till annat nät som på grund av avbrottet är ersättningsskyldig gentemot elnätsföretaget enligt ellagen, eller
– om arbetet med att få igång överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta arbetstagarna för betydande risker.

4.19       Elnätsföretaget ska utge avbrottsersättning utan oskäligt dröjsmål och aldrig senare än sex månader från utgången av den månad då elnätsföretaget fick eller borde ha fått kännedom om avbrottet.

Om betalning inte sker i rätt tid utgår ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) för ej utgiven ersättning.                  

4.20      Om konsumenten inte fått avbrottsersättning ska konsumenten underrätta elnätsföretaget om anspråk på avbrottsersättning inom två år från det att avbrottet upphört. Gör konsumenten inte det har denne förlorat rätten till avbrottsersättning för det aktuella avbrottet.

4.21       Avbrottsersättning ska avräknas från skadestånd som betalas ut på grund av samma elavbrott. 


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30