Sammanfattning av Allmänna avtalsvillkor ELHANDEL 2025K


Nedan följer alla förändringar som skett mot de tidigare villkoren som uppdaterades senast 2018.

  • Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning till elnätet. (Berör den som har en produktion- eller mikroproduktionsanläggning)
  • Endast för avtal som löper tillsvidare får nya allmänna villkor införas. Det beror på att EU-reglering förhindrar ensidiga ändringar i avtal med fast löptid och pris.
  • Konsumenten ska alltid få de mest förmånliga villkoren ifall de allmänna avtalsvillkoren och ett elhandelsföretags särskilda avtalsvillkor skiljer sig åt.
  • Ett antal bestämmelser har anpassats till ändringar som skett i ellagen. Det rör sig bland annat om bestämmelser om avtalsinnehåll, hur avtalsingående vid avtal om dynamiska priser ska ske, skyldighet att erbjuda flera betalningssätt samt att ett leverantörsbyte får ta max 3 veckor. Möjligheten att ta betalt i förskott har återinförts samt en beskrivning av hur brytkostnader får utformas om konsumenten i förväg bryter ett tidsbundet avtal om leverans av el helt eller delvis till fast pris. Konsumenten ska få tydlig information om prisändringar inklusive skäl och villkor för ändringen.
  • Regler om fakturans innehåll, faktureringsintervall samt hantering av mätvärden har förtydligats och anpassats till nya föreskrifter.
  • Om ingen annat avtalats så ska fakturan skickas per post.
  • Det har införts en reduktion om 15% på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
  • Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt/lev.byte har höjts från 100 kr till 200 kr.
  • Det har tydliggjorts att elhandelsföretaget kan välja mellan att avbryta leveransen eller häva avtalet. De båda åtgärderna ska inte användas samtidigt. Det är däremot möjligt att häva avtalet 6 månader efter att frånkoppling skett ifall betalning ej sker.
  • Regler för när återinkoppling ska ske samt kostnader som kan tas ut för frånkoppling och återinkoppling har införts. Det framgår också att elhandelsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att leveransen ska återupptas.
  • Regler om tvistlösning och konsumentens rättigheter vid felaktiga fakturor har förtydligats.
  • Det finns nya hänvisningar till Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket samt kontaktuppgifter till Allmänna reklamationsnämnden.
  • Det har tydliggjorts att det är svensk rätt som gäller vid tvister.

Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30