7. Information, vägledning och tvistlösning
7.1 Elhandelsföretaget ska enligt författning på faktura, eller i förekommande fall genom tydlig hänvisning på faktura till webbplats eller applikation, lämna information om
- kontaktuppgifter till oberoende användarrådgivning om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder,
- hur konsumenten kan lämna klagomål och hur klagomålen hanteras,
- konsumentens rättigheter,
- oberoende instans för tvistlösning och om kontaktuppgifter för sådan verksamhet, och
- Konsumenternas energimarknadsbyrå, dit konsumenter kan vända sig för information om sina rättigheter, tillämplig rätt och tillgängliga mekanismer för tvistlösning i händelse av en tvist.
7.2 För information och vägledning kan konsumenten vända sig till Konsumenternas energimarknadsbyrå, Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket eller till konsumentvägledare.
7.3 Dessa allmänna avtalsvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt. Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor ska i första hand avgöras genom dialog mellan parterna. Om sådan dialog inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Tvisten kan även prövas av allmän domstol.
7.4 Den part som har en fordran mot den andra parten har rätt till ränta enligt räntelagen (1975:635).
7.5 Om prövning av tvist sker i någon av de i punkt 7.3 nämnda instanserna får indrivning av den skuld som tvisten gäller inte ske förrän tvisten är slutligt avgjord.