Försäljning av el


2. Försäljning av el

Försäljningsåtagande allmänt 

2.1         Elhandelsföretaget åtar sig att sälja el till konsumenten på följande villkor. 

2.2        Om elhandelsföretaget eller konsumenten så önskar ska skriftlig anmälan göras eller skriftligt avtal träffas om försäljningen.

Ett avtal mellan ett elhandelsföretag och en konsument om leverans av el i konsumentens uttagspunkt ska innehålla uppgifter om

  1. elhandelsföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats,
  2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elhandelsföretaget planerar att påbörja leveranserna till konsumenten,
  3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
  4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
  5. elhandelsföretagets åtagande gentemot konsumenten,
  6. villkoren för fakturering och betalning,
  7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
  8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
  9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
  10. villkoren för ersättning om elhandelsföretaget inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
  11. var konsumenten kan hitta information om elhandelsföretagets priser, övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter, och
  12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Dessa uppgifter jämte information om avtalsvillkoren ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas.

Informationen enligt andra stycket ska även innehålla uppgift om jämförpris utformat i enlighet med Konsumentverkets föreskrift om prisinformation. Om information enligt andra stycket inte lämnats skriftligen eller i annan varaktig form ska elhandelsföretaget inom rimlig tid efter avtalet ingåtts lämna information i sådan form till konsumenten.

Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning tillhandahålla konsumenten en kortfattad och lättillgänglig sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren. 

2.3        Innan ett elhandelsföretag och en konsument ingår ett avtal med dynamiskt elpris ska elhandelsföretaget informera konsumenten om vilka möjligheter, kostnader och risker som finns med ett sådant avtal och särskilt inhämta konsumentens samtycke till de villkor som ett dynamiskt elpris innebär.                    

Försäljning på distans och utanför affärslokaler

2.4        För avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler ska innan avtal ingås, utöver
vad som anges i punkten 2.2 och i förekommande fall punkten 2.3, information lämnas som framgår av 2 kap. 2 och 2 a §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) på sätt som framgår av 2 kap. 3 respektive 5 §§ i samma lag. Om elhandelsföretaget på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon i syfte att ingå ett distansavtal (uppsökande telefonförsäljning) ska elhandelsföretaget innan avtal ingås även lämna den information som framgår av 2 kap. 3 a § distansavtalslagen.

Vid uppsökande telefonförsäljning ska elhandelsföretaget i enlighet med 2 kap. 3 a § distansavtalslagen bekräfta sitt anbud i en handling eller någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Vid sådan telefonförsäljning ingås avtal genom att konsumenten efter samtalet skriftligen accepterar anbudet. Anbudet accepteras på det sätt som elhandelsföretaget anger, exempelvis via brev, e-post eller sms. Lämnas inte sådan skriftlig accept är avtalet ogiltigt. Av elhandelsföretagets bekräftelse av anbudet ska framgå att avtal som inte har ingåtts på detta sätt är ogiltigt och att konsumenten då inte är skyldig att betala för det som omfattas av anbudet.

När ett distansavtal har ingåtts ska elhandelsföretaget inom rimlig tid ge konsumenten en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten och även innehålla den information som anges i punkten 2.2 andra stycket och 2.4 första stycket första meningen, om inte informationen redan lämnats på sådant sätt.

När avtal har ingåtts utanför affärslokaler ska elhandelsföretaget ge konsumenten en kopia av det undertecknade avtalet eller en bekräftelse på avtalet. Kopian eller bekräftelsen ska ges i en handling eller, om konsumenten samtycker till det, i en annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.                                                                                       

Ångerrätt 

2.5        Vid avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler har konsumenten rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till elhandelsföretaget lämna eller sända meddelande om detta inom viss tid (ångerfrist).

När ett distansavtal har ingåtts är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 10 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 3 § i samma lag.

När avtal har ingåtts utanför affärslokaler är ångerfristen 14 dagar och börjar löpa den dag avtalet ingås förutsatt att konsumenten fått information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket punkten 10 distansavtalslagen, på det sätt som anges i 2 kap. 5 § första stycket i samma lag. Sådan information ska lämnas till konsumenten i samband med att konsumenten får en kopia av det undertecknade avtalet eller i en bekräftelse på avtalet.

Ångerfristen börjar aldrig löpa förrän konsumenten fått information om ångerrätten på föreskrivet sätt. Rätten att ångra sig upphör dock senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt.

                   Försäljningsåtagande övrigt 

2.6        Elhandelsföretaget ska i enlighet med författning informera konsumenten om:
– varje energikällas andel av den genomsnittliga sammansättningen av energikällor som använts för att framställa den el som elhandelsföretaget sålde under närmast föregående kalenderår
– den inverkan på miljön i form av utsläpp av koldioxid samt den mängd radioaktivt avfall som framställningen av den försålda elen har orsakat.                  

2.7        Elhandelsföretaget ansvarar för att balansansvarig finns för konsumentens uttagspunkt.

Enligt ellagen får elhandelsföretaget bara sälja el i uttagspunkten om det finns en balansansvarig för denna.

Om elhandelsföretaget i något skede inte förmår att se till att det finns balansansvarig ska företaget omgående underrätta konsumenten och elnätsföretaget om detta. 

2.8        Byte av elhandelsföretag ska vara kostnadsfritt för konsumenten. Av punkt 5.6 följer dock att en avgift i vissa fall kan tas ut om en konsument i förtid säger upp ett tidsbestämt avtal där priset för elen helt eller delvis är fast. 

2.9        Ett elhandelsföretag ska säkerställa att ett byte av elhandelsföretag kan genomföras inom tre veckor från konsumentens begäran.

2.10      Ett elhandelsföretag som ska börja sälja el i konsumentens uttagspunkt ska anmäla det till elnätsföretaget samt uppge vem som åtagit sig balansansvaret för denna. För att leveransen ska kunna starta den dag elhandelsföretaget och konsumenten kommit överens om ska anmälan ske senast 14 dagar innan leveransen ska starta.

2.11        Konsumenten ska, oberoende av sitt avtal med elhandelsföretaget och utan elhandelsföretagets godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans.

Elhandelsföretaget får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav på konsumenten med anledning av att konsumenten har ett avtal om tillhandahållande av en aggregeringstjänst.

Konsumentens åtaganden

2.12       Konsumenten är skyldig att inneha för överföringen av el erforderligt avtal med elnätsföretaget. 

2.13       Om inte annat särskilt framgår av dessa villkor eller författning ska konsumenten betala för all el som förbrukats i uttagspunkten. Betalningsskyldigheten omfattar även el som konsumenten inte kunnat tillgodogöra sig på grund av fel i sin anläggning, eller av annan orsak som inte beror på elnätsföretaget eller elhandelsföretaget.

Hinder mot avtalets fullgörande 

2.14       Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars skadliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.

Ersättning för skada m.m.

2.15       Om konsumenten påtalar att ett byte av elhandelsföretag inte genomförts på rätt sätt eller i rätt tid svarar det elhandelsföretag som anmält bytet för att frågan, efter samråd med konsumentens elnätsföretag, utreds. Elhandelsföretaget ska även lämna besked till konsumenten om vad som orsakat felaktigheten. Besked ska, om inte särskilda skäl föreligger, lämnas till konsumenten inom fjorton dagar från det att konsumenten tagit kontakt med elhandelsföretaget. 

2.16       Om elhandelsföretaget inte fullgjort sina skyldigheter i samband med övertagande eller påbörjande av elleverans och detta beror på omständigheter som ligger inom elhandelsföretagets kontroll har konsumenten rätt till ersättning av elhandelsföretaget för den skada som därvid uppstår.

Om konsumenten gjort sannolikt att denne drabbats av skada men skadebeloppet inte uppgår till 200 kronor per uttagspunkt och skadetillfälle ska konsumenten ändå erhålla ersättning med 200 kronor. För att få ersättning med högre belopp måste konsumenten styrka skadan och dess storlek. 

2.17       Om överföringen av el har avbrutits på grund av konsumentens avtalsbrott men elhandelsföretaget inte haft rättslig grund att begära frånkoppling av konsumentens anläggning från elnätet har konsumenten rätt till ersättning för skada av elhandelsföretaget. 

2.18      Om elhandelsföretaget inte fullföljer avtalet med konsumenten har konsumenten rätt till ersättning för den skada denne lidit om inte elhandelsföretaget visar att underlåtenheten att fullfölja avtalet beror på ett hinder utanför elhandelsföretagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. 

2.19       Rätten till ersättning omfattar inte skada hänförlig till näringsverksamhet. 

2.20     Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar den skadelidande parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån. 


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30