Nedan följer alla förändringar som skett mot de tidigare villkoren som uppdaterades senast 2018.
- Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning till elnätet. (Berör den som har en produktion- eller mikroproduktionsanläggning)
- Endast för avtal som löper tillsvidare får nya allmänna villkor införas. Det beror på att EU-reglering förhindrar ensidiga ändringar i avtal med fast löptid och pris.
- Konsumenten ska alltid få de mest förmånliga villkoren ifall de allmänna avtalsvillkoren och ett elhandelsföretags särskilda avtalsvillkor skiljer sig åt.
- Ett antal bestämmelser har anpassats till ändringar som skett i ellagen. Det rör sig bland annat om bestämmelser om avtalsinnehåll, hur avtalsingående vid avtal om dynamiska priser ska ske, skyldighet att erbjuda flera betalningssätt samt att ett leverantörsbyte får ta max 3 veckor. Möjligheten att ta betalt i förskott har återinförts samt en beskrivning av hur brytkostnader får utformas om konsumenten i förväg bryter ett tidsbundet avtal om leverans av el helt eller delvis till fast pris. Konsumenten ska få tydlig information om prisändringar inklusive skäl och villkor för ändringen.
- Regler om fakturans innehåll, faktureringsintervall samt hantering av mätvärden har förtydligats och anpassats till nya föreskrifter.
- Om ingen annat avtalats så ska fakturan skickas per post.
- Det har införts en reduktion om 15% på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
- Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt/lev.byte har höjts från 100 kr till 200 kr.
- Det har tydliggjorts att elhandelsföretaget kan välja mellan att avbryta leveransen eller häva avtalet. De båda åtgärderna ska inte användas samtidigt. Det är däremot möjligt att häva avtalet 6 månader efter att frånkoppling skett ifall betalning ej sker.
- Regler för när återinkoppling ska ske samt kostnader som kan tas ut för frånkoppling och återinkoppling har införts. Det framgår också att elhandelsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att leveransen ska återupptas.
- Regler om tvistlösning och konsumentens rättigheter vid felaktiga fakturor har förtydligats.
- Det finns nya hänvisningar till Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket samt kontaktuppgifter till Allmänna reklamationsnämnden.
- Det har tydliggjorts att det är svensk rätt som gäller vid tvister.