Nedan följer alla förändringar som skett mot de tidigare villkoren som uppdaterades senast 2018.
- Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning på elnätet. (Berör enbart kunder med mikroprodukten eller produktion)
- En generell skrivning har införts om att kund som innehar fastighet, eller del av fastighet, med annan rätt än äganderätt, aktivt ska verka för att elnätsföretaget gentemot fastighetens ägare tillförsäkras samma rättigheter som om kunden varit fastighetens ägare.
- Det har införts en skyldighet för konsumenten att, på elnätsföretagets begäran, styrka sin identitet vid avtalstecknandet respektive vid uppsägning av elnätsavtalet.
- Det har tydliggjorts att elnätsföretagets godkännande krävs för anslutning av produktions- och energilagringsanläggningar.
- En upplysning har införts om att avbrott i överföringen kommer att innebära att inmatningen till elnätet också måste upphöra.
- Reglerna kring ersättning för skada är numera uppdelade i avsnitten ”Ersättning för skada enligt Ellagen”, ”Ersättning för skada enligt Elsäkerhetslagen och Skadeståndslagen” samt ”Övriga bestämmelser om ersättning för skada”. Bland nyheterna i dessa avsnitt är att det anges att kunden i första hand bör vända sig till elnätsföretaget vid anspråk på ersättning, att det framhålls att det finns frister för att väcka talan i domstol samt att minimiersättningen vid fel i samband med inflytt/lev. byte har höjts från 100 kr till 200 kr. Det framgår också att rätten till avbrottsersättning inte omfattar inmatning av el.
- Sedan tidigare gäller att elnätsföretaget ska ha tillgång till mätanordningen hos konsumenten och att den ska vara lätt åtkomlig. Detta har kompletterats med ett krav på att elnätsföretaget ska kunna utföra arbete på ett säkert sätt.
- Huvudregeln är fortsatt att elnätsföretagets plombering inte får brytas. En möjlighet för brytande av plombering i samband med felsökning/tillsyn har dock skrivits in. Kravet är att elinstallationsföretaget/elninstallatören anmäler att plomberingen brutits snarast, och senast nästkommande vardag.
- En ny bestämmelse har tagits in som speglar att det finns ett ansvar för anläggningsinnehavaren enligt elsäkerhetslagen att se till att anläggningen är säker och används på ett säkert sätt.
- Det har infört en reduktion om 15% på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
- Det har förtydligats att det är konsumentens ansvar att se till att huvudsäkring mm möter det behov konsumenten har. Konsumenten ansvarar även för att se till att det som finns installerat i konsumentens anläggning överensstämmer med avtal/fakturering.
- Väsentliga försändringar av konsumentens anläggning ska föranmälas. De har lagts till exempel på vad sådana förändringar är (fast ansluten laddbox, solceller, spabad etc).
- Det har förtydligats att sådant elinstallationsarbete som ska färdiganmälas endast får driftsättas efter elnätsföretagets godkännande.
- Att det är konsumentens ansvar att bekosta, installera, underhålla och förnya mätartavla, mätarskåp och mätarledningar har förtydligats.
- Det anges att det vid olika värden mellan display och elnätsföretagets elmätare är värdet i elmätaren som gäller.
- En ny bestämmelse kring krav på elnätsföretagets fakturering har förts in. Bestämmelsen bygger på lagreglering.
- Det har förtydligats att beräkningen av storleken på skäligt förskott eller säkerhet även ska omfatta skatter och myndighetsavgifter – inte enbart avgifter för anslutningen och överföringen.
- Det framgår att elnätsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att överföringen ska återupptas.
- Bestämmelsen som säger att kunden inte får uppföra byggnad, ändra marknivån eller vidta andra åtgärder som äventyrar funktionen eller driften av elnätsföretagets anläggningar har kompletterats med att det inte heller är tillåtet att äventyra åtkomsten till anläggningen eller säkerheten.
- Det har införts en bestämmelse som beskriver inflytt på en anläggning, där det anges att val av elhandelsföretag kan göras tom inflyttningsdagen.
- Uppgifter om myndigheter som konsumenten kan vända sig till har lagts till och kontaktuppgifter till Allmänna Reklamationsnämnden har kompletterats.
- Det har tydliggjorts att uppsägningstiden för konsumentens elnätsavtal är en månad om inte något annat avtalats mellan elnätsföretaget och konsumenten. Tidigare skrivning om att uppsägning ska ske ”senast” en månad före har därmed korrigerats.
- Det har tydliggjorts att det är svensk rätt som gäller vid tvister.