Avbrytande av överföring av el(frånkoppling) samt återinkoppling


8. Avbrytande av överföring av el (frånkoppling) samt återinkoppling

8.1        När det gäller elnätsföretagets rätt att avbryta överföringen av el på grund av konsumentens avtalsbrott finns särskilda bestämmelser i ellagen. 

8.2        Överföringen av el till en konsument får avbrytas, om

  1. konsumenten har åsidosatt sina skyldigheter enligt avtalet med elnätsföretaget om överföringen av el,
  2. det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott,
  3. konsumenten har uppmanats att inom en viss skälig tid vidta rättelse och, om det inte rör sig om utebliven betalning, tillsammans med uppmaningen informerats om att överföringen annars kan komma att avbrytas,
  4. den tid som avses i 3 har löpt ut,
  5. rättelse inte har skett, och
  6. omständigheterna är sådana att det saknas anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada.

Om konsumenten har handlat otillbörligt får överföringen avbrytas trots att omständigheterna inte är sådana som anges i första stycket 6.

Sedan avtal ingåtts får frånkoppling inte ske endast på den grunden att konsumenten inte lämnat säkerhet eller betalat i förskott.

8.3        Vid utebliven betalning får överföringen av el till konsumenten avbrytas endast om

  1. betalningen avser överföring av el,
  2. förutsättningarna för avbrytande enligt punkten 8.2 är uppfyllda och konsumenten i god tid har informerats om vilka alternativ som finns för att undvika att överföringen avbryts,
  3. konsumenten efter att den tid för rättelse som avses i punkten 8.2 första stycket 3 löpt ut har uppmanats att betala inom tre veckor från det att konsumenten har delgetts uppmaningen tillsammans med information om att överföringen annars kan avbrytas,
  4. ett meddelande om den uteblivna betalningen samtidigt med uppmaningen enligt 3 har lämnats till socialnämnden i den kommun där konsumenten får elen överförd,
  5. de tre veckorna som avses i 3 har löpt ut,
  6. socialnämnden inte inom de tre veckorna skriftligen har meddelat den som lämnade meddelandet enligt 4 att nämnden tar på sig betalningsansvaret för skulden,
  7. betalningen inte har skett, och
  8. fordringen inte är tvistig.

För att en fordran ska anses som tvistig krävs att konsumenten framställt en rättsligt relevant invändning i sak. En sådan framställning bör vara skriftlig.

Om fordran är föremål för tvist får leveransen av el inte avbrytas enligt första stycket 8. Konsumenten måste dock betala den del av fordran som konsumenten och elnätsföretaget är överens om att konsumenten ska betala. Den del som är tvistig behöver inte betalas förrän tvisten är avgjord.

8.4        Frånkoppling får även ske när konsumenten åsidosätter villkor i elhandelsavtal beträffande den el som elnätsföretaget överför till konsumenten och åsidosättandet medför rätt för elhandelsföretaget att begära frånkoppling. Ansvaret för att rätten till frånkoppling finns, åligger alltid det elhandelsföretag som begärt åtgärden.

Har konsumenten, efter frånkoppling som skett enligt första stycket, bytt elhandelsföretag får elnätsföretaget inte vägra konsumenten återinkoppling.

8.5        Återinkoppling sker först då konsumenten uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt betalat skälig ersättning för elnätsföretagets kostnader som föranletts av åtgärder för frånkoppling och återinkoppling. Sådan ersättning ska dock inte tas ut för information som rör vilka alternativ som finns för att undvika att överföringen avbryts. Återinkoppling ska även ske om den kvarstående försummelsen är obetydlig.

Om överföringen avbrutits på grund av konsumentens betalningsförsummelse har elnätsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning i enlighet med punkten 7.6 tredje till sjunde stycket för att överföringen ska återupptas. 


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30