Mätning, insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering


6. Mätning, insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering

Mätning

6.1         Till konsumenten överförd el registreras av elnätsföretagets mätare.

Om insamlade mätvärden inte överensstämmer med elmätarens register, ska elmätarens register gälla.

6.2        Har konsumenten anledning att förmoda att fel föreligger i mätaren ska denne utan oskäligt dröjsmål anmäla detta till elnätsföretaget. Konsumenten har då rätt att påkalla provning av mätaren. Provningen utförs av elnätsföretaget, eller någon företaget anlitar, om konsumenten godtar det. Konsumenten har dock rätt att begära att provningen kontrolleras eller utförs av opartisk sakkunnig.

6.3        Vid provning ska mätarens registrering anses godtagbar i det fall avvikelsen inte är större än vad den får vara enligt vid var tid gällande föreskrifter. Är avvikelsen större ska mätvärdena rättas och mängden överförd el korrigeras så att den motsvarar de rättade värdena.

6.4        Sker provning på konsumentens begäran och det då konstateras att mätarens registrering är godtagbar enligt punkten 6.3 ska konsumenten ersätta elnätsföretaget med högst de självkostnader som uppkommit för provningen. I annat fall bekostas provningen av elnätsföretaget. Företaget ska i förväg informera konsumenten som begär provning om beräknad kostnad för provningen.

Insamling och rapportering av mätvärden samt fakturering

6.5        Elnätsföretagets mätning, insamling och rapportering av mätvärden ska ske i enlighet med författning.

En konsument som begär att elförbrukningen ska mätas utöver kraven som följer av författning ska av elnätsföretaget debiteras merkostnaden för denna mätning och för rapporteringen av resultaten av dessa mätningar. Om mätningen av konsumentens förbrukning då kräver en annan mätutrustning än vid mätning enligt författning, ska konsumenten betala kostnaden för mätaren med tillhörande insamlingsutrustning och för dess installation i uttagspunkten.

Andra kostnader för mätning än de som nu nämnts får inte debiteras konsumenten.         

6.6        Elnätsföretagets faktura till konsumenten ska vara tydlig och ange

  1. det belopp som ska betalas,
  2. en uppdelning av beloppet i komponenter, varav en komponent ska avse skatt,
  3. förfallodag,
  4. vilka aktuella priser som fakturan grundas på, och
  5. i förekommande fall, om avtalet föreskriver en framtida ändring av produkten eller priset tillsammans med det datum då ändringen träder i kraft.

6.7        Elnätsföretaget ska fakturera konsumenten utifrån uppmätt faktisk förbrukning minst en gång per kvartal.  Konsumenten har dock rätt att välja månadsfakturering.

Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på beräknad förbrukning. Den beräknade förbrukningen ska då fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter som t.ex. av konsumenten uppgivna förändringar som kan antas påverka förbrukningen.

Om ett elnätsföretag tillämpar ett system med förskottsbetalning, ska detta vara skäligt och grundat på den förväntade förbrukningen.

6.8        Vid avstämning av fakturering som har grundats på beräknad förbrukning enligt punkten 6.7 (preliminär fakturering) ska avstämningen utifrån uppmätt faktisk förbrukning (avstämningsfakturering) ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats för den tid avstämningen omfattar.

Har preliminär fakturering pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på uppmätta värden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid den preliminära faktureringen pågått.

6.9        Om det vid provning eller på annat sätt konstaterats att mätanordningen inte fungerar eller om denna registrerat annan mängd överförd el än den verkliga eller har fel skett vid insamling av mätvärden, uppskattar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och berörda elhandelsföretag den mängd el som överförts. Uppskattningen sker med ledning av konsumentens tidigare kända mätvärden samt övriga omständigheter som kan ha påverkat överföringen. Uppskattningen ska ligga till grund för elnätsföretagets fakturering.

Har överförd mängd uppskattats enligt föregående stycke ska elnätsföretaget meddela detta senast i samband med faktureringen.

6.10      Om fakturering inte skett enligt avtalat intervall har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor.

Om fakturering uteblivit helt under en period om minst åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på uppmätta värden ska den faktura som avser perioden med utebliven fakturering reduceras med 15 procent.

Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter som ligger inom elnätsföretagets kontroll, har elnätsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar hänförliga till den uteblivna faktureringen som är äldre än tolv månader.

6.11       Om konsumenten tidigare har fakturerats ett för högt belopp ska reglering av det felaktigt fakturerade beloppet ske utan dröjsmål efter det att felet konstaterats. Avser regleringen mindre belopp sett i relation till årskostnaden ska den normalt ske vid påföljande faktureringstillfälle, om inte konsumenten begär att få det utbetalt särskilt.

6.12       Om det finns anledning att anta att konsumenten i god tro betalat faktura som med fog kan uppfattas som slutlig för viss tidsperiod föreligger inte ytterligare betalningsskyldighet för sådan period.

6.13       Då avtalsförhållandet upphör ska konsumenten få en slutfaktura inom sex veckor från den dag då avtalsförhållandet upphörde. Efter det att elnätsföretaget sänt en slutfaktura får ingen ytterligare fakturering ske. Om inte synnerliga skäl föreligger ska slutfakturan grundas på insamlade mätvärden.


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30