Att byta leverantör


Det är alltid värt att jämföra olika leverantörer med varandra för att få det bästa avtalserbjudandet för just dig. Det finns flera olika jämförelsesidor på nätet. Den vi vill rekommendera lite extra heter Elpriskollen som är ett oberoende jämförelseverktyg som Energimarknadsinspektionen står bakom. Där kan du jämföra priser från Sveriges alla elhandelsföretag och också teckna elavtal med din valda leverantör. Var också uppmärksam på andra avtalsvillkor än bara priset när du tecknar ett avtal. Bindningstid, uppsägningstid, fasta avgifter och andra tilläggstjänster kan också vara bra att kolla upp innan du bestämmer dig. På Energimarknadsbyråns hemsida kan du också kontrollera så att din nya leverantör verkar vara en schysst spelare.

Innan du kontaktar din nya leverantör är det bra att kolla upp avtalsvillkoren för ditt nuvarande elavtal. Kontrollera om du har bindningstid, hur lång uppsägningstid du har och om det är något speciellt du behöver göra för att säga upp ditt nuvarande avtal. För att byta elavtal räcker det normalt med att kontakta din nya leverantör och ange ett datum som ligger lika långt fram som din befintliga uppsägningstid, alltså om du har 1 månads uppsägningstid så ska du ange 1 månad framåt för leverantörsbytet. Ibland vill elleverantören ha ett särskilt meddelande om uppsägning och då måste du kontakta dem innan du gör ett nytt avtal med en ny leverantör. De flesta elhandelsföretag har någon form av Mina sidor där du kan logga in för att se vad som gäller för ditt avtal.

Ett leverantörsbyte går som tidigast att göra 14 dagar framåt i tiden. När du kontaktar din nya leverantör så kommer de fråga dig efter anläggningsid på din adress och områdesid. Båda uppgifterna finns på din faktura från elnätsbolaget eller på fakturan från ditt nuvarande elhandelsföretag. Anläggningsid består av 18 siffror och börjar alltid med 735999. Områdesid består av tre bokstäver som är en beteckning för nätområdet där din anläggning finns. I Kristinehamns Elnäts fall är det KRH som är områdesid.

 


Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst?

Kundtjänst

Vår strävan är att ha en öppen och nära dialog med dig som kund. Därför är vi aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller ett mail. Du kan också chatta med oss direkt här på vår hemsida.

Varnumsleden 1, 681 91 Kristinehamn
Öppettider:
Vardagar 08:00 - 12:00
13:00 - 15:30